حداقل امتیاز مورد نیاز آیلتس چقدر است؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های متقاضیان آزمون آیلتس، نحوه نمره بندی این آزمون و حداقل نمره مورد نیازی است که باید در هر کدام از چهار بخش ریدینگ، اسپیکینگ، لیسنینگ و رایتینگ به دست آورند.

در این مطلب سعی داریم به سیستم امیتازدهی این آزمون بپردازیم و ببینیم حداقل نمره مورد نیازی که افراد باید در هر کدام از بخش‌ها به دست آورند، چقدر است.

سیستم امتیازدهی آیلتس ممکن است در ابتدا کمی پیچیده به نظر برسد، اما با کمی شناخت پیدا کردن از آن، خواهید فهمید که اصلا سخت نیست و اتفاقا نمرات را به نحوی ارائه می‌دهد که برای تمام افراد قابل درک باشد.

همچنین در این مطلب به شما خواهیم گفت مقدار حداقل نمره مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلیسی زبان یا استخدام شدن در شرکت‌های خارجی چقدر است، پس حتما ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

سیستم نمره دهی آیلتس

آیلتس از یک سیستم امتیازدهی بهره می‌برد که به‌طور کلی امتیازات آن از 1 تا 9 هستند. امتیاز 1 به این معنا است که متقاضی تقریبا هیچ توانایی در صحبت به زبان انگلیسی ندارد و نمره 9 به این معنا است که مهارت متقاضی در صحبت به زبان انگلیسی درست مانند یک فرد بومی انگلیسی زبان است.

همچنین بهتر است بدانید نتایج هر دو آزمون آیلتس (آکادمیک و عمومی) مشابه بوده و امتیاز 1 تا 9 را شامل می‌شوند. زمانی که نتیجه آزمون خود را دریافت می‌کنید، یک نمره کلی و 4 نمره فرعی که متعلق به هر کدام از 4 بخش این آزمون هستند، دریافت خواهید کرد.

نمره کلی

نمره کلی به امتیازی گفته می‌شود که متوسط امتیازات هر 4 بخش است. این نمره کلی به نزدیک‌ترین نمره کل یا نیم گرد می‌شود و همچنین ارزش امتیاز هر کدام از چهار بخش به یک اندازه است.

به مثال زیر دقت کنید:

  لیسنینگ ریدینگ رایتینگ اسپیکینگ متوسط (نمره کل)
متقاضی اول 6.5 6.5 5.5 7.5 6.5
متقاضی دوم 4.5 4.5 5.0 4.0 4.5
متقاضی سوم 5.0 5.0 6.0 6.5 5.6

 

امتیازبندی بخش‌های مختلف آزمون

در این بخش به نحوه سوالات و امتیازبندی بخش‌های آزمون آیلتس به‌طور جداگانه اشاره می‌کنیم.

لیسنینگ

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به 4 قسمت تقسیم می‌شود که هر قسمت آن حاوی 10 سوال است. شما برای پاسخ دادن به هر بخش از لیسنینگ 10 دقیقه فرصت دارید که به‌طور کلی 40 دقیقه می‌شود.

شما باید به 40 سوال بخش لیسنینگ در 40 دقیقه پاسخ دهید که هر سوال آن یک نمره دارد. دقت داشته باشید که پاسخ اشتباه به این سوالات نمره منفی ندارد و شما می‌توانید به سوالات بدون ترس از کسر نمره پاسخ دهید.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که با وجود 40 دقیقه زمان کلی و 1 دقیقه زمان برای پاسخ به هر سوال، بهتر است سعی کنید سوالات را در مدت زمان زمان کمتر مثلا 30 دقیقه پاسخ دهید تا در 10 دقیقه زمان اضافه بتوانید پاسخ‌های خود را بررسی کرده و در صورت وجود غلط‌های املایی، آن‌ها را رفع کنید.

گفته شد که این بخش از آزمون شامل 4 قسمت است که بهتر است بدانید هر بخش از بخش قبل سخت‌تر خواهد بود. اما دقت داشته باشید با وجود سخت شدن تدریجی سطح سوالات، ارزش آن‌ها یکسان است. به عبارت دیگر امتیاز سوال 1 با سوال 40 هیچ تفاوتی ندارد.

به جدول زیر که امتیاز لیسنینگ متقاضیان را بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح آن‌ها نشان داده است، دقت کنید:

تعداد پاسخ‌های صحیح نمره نهایی لیسنینگ
22-18 5.5
25-23 6
26-29 6.5
31-30 7
34-32 7.5
36-35 8
38-37 8.5
40-39 9

 

ریدینگ

بخش ریدینگ آیلتس شامل 40 پرسش است و هر پاسخ درست 1 نمره دارد. هر تعداد پاسخ درست که به این سوالات دهید، تبدیل به یک نمره 1 تا 9 ریدینگ می‌شود.

دقت داشته باشید که این بخش نیز مانند بخش لیسنینگ شامل 3 یا 4 بخش است که سوالات آن به‌تدریج سخت‌تر می‌شوند. همچنین بهتر است بدانید آزمون آیلتس در بخش ریدینگ برای افراد عمومی و آکادمیک جدا است.

در ادامه به معادل‌سازی تعداد سوالات صحیح در بخش ریدینگ با نمره نهایی این بخش پرداخته‌ایم. به جدول زیر دقت کنید (این جدول مختص به امتیازبندی آزمون عمومی آیلتس است):

تعداد پاسخ‌های صحیح نمره نهایی ریدینگ
40 9
39 8.5
38-37 8
36 7.5
35-34 7
33-32 6.5
30-31 6
27-29 5.5
26-23 5
22-19 4.5
18-15 4
14-12 3.5
11-9 3
8-6 2.5

رایتینگ

رایتینگ شامل 2 تسک جداگانه است که برای تکمیل آن‌ها 60 دقیقه به شما زمان داده می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای تسک اول 20 دقیقه و برای تسک دوم 40 دقیقه زمان بگذارید، چرا که سطح سختی تسک دوم از تسک اول بیشتر است.

بخش رایتینگ آزمون آیلتس مقداری با بخش‌های دیگر متفاوت است، چون پرسش‌های امتیازبندی شده مشخص ندارد و شما طبق مهارت خود در نوشتن ارزیابی خواهید شد.

البته نمره دهی در بخش رایتینگ آیلتس آن‌چنان هم بی قانون نیست، بلکه یک دستورالعمل مشخص دارد که افراد مصحح طبق آن امتحان افراد را تصحیح می‌کنند.

مصحح‌های رایتینگ آیلتس به‌خوبی برای پیروی از این دستورالعمل خاص برای نمره دهی به متقاضیان تعلیم داده شده‌اند و شیوه امتیازدهی مصحح‌های مختلف تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

این دستورالعمل شامل موارد زیر است:

  • درک تسک‌های اول و دوم. آیا متقاضی به‌درستی به تسک‌ها پاسخ می‌دهد و دستورالعمل‌ها را کاملا پیروی می‌کند یا خیر.
  • انسجام و پیوستگی متون. آیا رایتینگ فرد به‌خوبی سازماندهی شده است و از ساختار مناسبی برخوردار است یا خیر.
  • منابع نحوی: آیا متقاضی از طبق گسترده‌ای از واژگان استفاده کرده یا تنها به کاربرد تعدادی از کلمات ساده بسنده کرده است.
  • منابع گرامری و صحت استفاده: تنها خالی بودن متن شما از اشتباه کافی نیست، بلکه شما باید توانایی استفاده از طیف گسترده‌ای از ساختارهای گرامری را با حداقل خطا برای دستیابی به بهترین امتیاز داشته باشید.

دقت داشته باشید ارزش تمام معیارهای ذکر شده در نمره دهی به رایتینگ متقاضیان یکسان است.

اسپیکینگ

اسپیکینگ آزمون آیلتس شامل 3 بخش است و معمولا حدود 11 تا 14 دقیقه زمان می‌برد. این بخش نیز مانند بخش رایتینگ سوالات دسته بندی شده با امتیازات واضح و مشخصی ندارد و متقاضی بر اساس توانایی خود در صحبت به زبان انگلیسی سنجیده خواهد شد.

زمانی که در حال انجام بخش اسپیکینگ هستید، دو نفر به صحبت‌های شما گوش می‌دهند تا بتوانند به یک امتیاز معتبر و قابل اعتماد از اسپیکینگ شما دستیابی پیدا کنند.

مهم‌ترین معیارهایی که امتیاز شما را در بخش اسپیکینگ تعیین می‌کنند، عبارت هستند از:

  • شیوایی و انسجام
  • منابع نحوی
  • طیف گرامری و صحت استفاده
  • تلفظ

درست مانند بخش رایتینگ، معیارهای ذکر شده همگی از ارزش یکسانی برخوردار هستند.

حداقل امتیاز آیلتس مورد نیاز شرکت‌ها

امتیاز آیلتس مورد قبول شرکت‌ها برای پذیرش و استخدام افراد، تا حد بسیار زیادی بستگی به نوع شغل مورد نظر دارد. به‌عنوان مثال، برای یک مهندس که نیاز به مهارت فنی بالایی دارد و زمان زیادی را صرف صحبت با دیگران نمی‌کند، داشتن امتیاز کلی 6 کافی است.

از طرف دیگر، اگر قرار است در یک مکان عمومی کار کنید و نیاز به صحبت دائم با افراد به‌صورت شفاهی و کتبی دارید، نیاز به امتیاز کلی 7 یا 8 خواهید داشت.

همچنین حداقل امتیاز آیلتس مورد نیاز برای اخذ پذیرش در اکثر دانشگاه‌های برتر انگلیسی زبان، بین 6.5 تا 7 با حداقل امتیاز 6 در هر کدام از بخش‌های آیلتس است.

Ähnliche Beiträge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

چهارده − 12 =

فهرست