تمام اطلاعاتی که باید در مورد لیسنینگ آیلتس بدانید

لیسنینگ آیلتس یکی از چهار بخش این آزمون است که مهارت شنیداری متقاضیان را می‌سنجد. اگر شما هم از آن دسته متقاضیانی هستید که قصد دارند آزمون آیلتس دهند اما هیچ چیز راجع به لیسنینگ آن نمی‌دانند، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا تمام مطالبی را که باید راجع به این بخش بدانید، با شما به اشتراک بگذاریم.

هدف بخش لیسنینگ چیست؟

همان‌طور که در بخش بالا اشاره کردیم، هدف از طراحی این بخش سنجیدن مهارت شما در شنیدن و درک مکالمات سخت و آسان در انواع شرایط است.

در این بخش آزمون، فایل‌های صوتی برای متقاضی پخش می‌شوند که هر چقدر به پایان آزمون نزدیک‌تر می‌شوید، میزان سختی این فایل‌های صوتی افزایش می‌یابد.

شما در این بخش تعدادی فایل صوتی مختلف و مکالمات متفاوت را با لهجه‌های مختلف خواهید شنید و توجه داشته باشید که محتوای این بخش در آزمون عمومی و آکادمیک، یکسان است.

تمرکز اصلی لیسنینگ آیلتس ارزیابی میزان درک شما از ایده‌های اصلی و جزئیات خاصی که در فایل‌های صوتی و مکالمات ارائه می‌شود و همچنین نحوه فهم عقاید و رویکردهای سخنوران است.

ساختار و زمان بندی لیسنینگ

زمان کلی که برای انجام بخش لیسنینگ به متقاضی داده می‌شود، حدود 30 دقیقه است و علاوه بر آن، یک 10 دقیقه دیگر برای انتقال پاسخ‌ها از برگه سوال به پاسخ نامه در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

خود بخش لیسنینگ به 4 بخش دیگر تقسیم می‌شود که عبارت هستند از:

  • بخش اول: یک مکالمه میان دو فرد در یک موقعیت اجتماعی با سوالات درک مطلب.
  • بخش دوم: یک مونولوگ (مکالمه یک نفره) درباره موضوعات روزمره. مثلا یک سخنرانی راجع به سازماندهی یک جلسه.
  • بخش سوم: یک مکالمه میان گروه کوچکی از افراد در فضای آموزشی. مثلا یک استاد دانشگاه و دانشجویانش در حال بحث راجع به یکی از تکالیف.
  • بخش چهارم: یک مونولوگ درباره یک موضوع آکادمیک و حرفه‌ای مانند یک ارائه در دانشگاه.

در بخش‌های بعدی مطلب، هر کدام از این بخش‌ها را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

در ابتدای آزمون چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدای آزمون لیسنینگ، شما یک فایل صوتی از دستورالعمل نحوه انجام تست خواهید شنید و سپس یک سوال به‌عنوان نمونه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

این اتفاق قبل از هر یک از 4 بخش لیسنینگ رخ خواهد داد. توجه کردید که 10 دقیقه نهایی زمان شما اختصاص دارد به انتقال پاسخ‌ها به برگه پاسخنامه.

چه نوع سوالاتی در بخش لیسنینگ وجود دارد؟

به‌طور کلی تعداد سوال‌های لیسنینگ 40 مورد بوده و شامل انواع متنوعی از سوالات مختلف است. ممکن است از شما خواسته شود به سوالات چند گزینه‌ای پاسخ دهید یا یک دیاگرام یا جدول را کامل کنید.

همچنین ممکن است از شما خواسته شود یک فرم را کامل کنید یا به سوالات پاسخ کوتاه دهید. سپس به ازای هر پاسخ صحیح 1 نمره دریافت خواهید کرد و نمره نهایی شما از 40 نمره تبدیل به نمره‌ای بین 1 تا 9 می‌شود که نمره نهایی شما از بخش لیسنینگ است.

بخش اول لیسنینگ

بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس، فایل صوتی 2 تا 3 دقیقه‌ای از یک مکالمه تلفنی بین دو نفر است. این مکالمه نوعی دیالوگ مبادله اطلاعات است. یعنی یکی از طرفین اطلاعاتی راجع به موضوعی نیاز دارد و طرف دیگر اطلاعات مورد نظر را در اختیار او قرار می‌دهد.

این کسب اطلاعات ممکن است درباره عضویت در یک باشگاه، پرسش درباره یک محصول یا خدمات یا چیزی مربوط به دانشگاه و تکالیف باشد.

برای پاسخ به پرسش‌های مربوط به این فایل صوتی، شما سوالاتی را روی برگه کاغذ خواهید دید که مربوط به اطلاعات ناکاملی است که یکی از طرفین مکالمه ارائه داده است و شما باید آن‌ها را در حین شنیدن فایل صوتی تکمیل کنید.

در این بخش بهتر است پاسخ‌های خود را مستقیما روی برگه پاسخنامه یادداشت کنید تا در 10 دقیقه زمان اضافه انتهای آزمون فقط زمان بررسی پاسخ‌ها و رفع غلط‌های املایی را داشته باشید. علاوه بر این بهتر است بدانید در این بخش، حداکثر می‌توانید 10 نمره کسب کنید.

این بخش از نظر میزان سختی، از بخش‌های دیگر آزمون آسان‌تر است و اکثر متقاضیان می‌توانند به‌راحتی از آن عبور کنند. اما مشکلی که وجود دارد، این است که متقاضیان ضعیف معمولا در نوشتن سریع و دقیق اطلاعات مشکل پیدا می‌کنند.

بخش دوم لیسنینگ

گفته شد که بخش دوم این آزمون، یک فایل صوتی مونولوگ است که شامل یکی از موقعیت‌های روزمره‌ای است که احتمال مواجه با آن‌ها در کشورهای انگلیس زبان زیاد است.

شما در این بخش صدای ضبط شده فردی را راجع به یک موقعیت می‌شنوید. مثلا صحبت‌های یک راهنمای گردشگری که در حال صحبت راجع به یک تور است، یک راهنمای موزه که در حال ارائه اطلاعات درباره بخش‌های مختلف موزه است یا فردی که در حال شرح مزیت‌های عضویت در یک سازمان است.

سپس شما باید اطلاعات ناکامل مربوط به این فایل صوتی را تکمیل کنید یا به سوالات پاسخ دهید. دقت داشته باشید که هر کدام از بخش‌های لیسنینگ آزمون آیلتس به‌تدریج سخت‌تر می‌شوند، بنابراین سوالات بخش دوم سخت‌تر از بخش اول خواهند بود.

در این بخش احتمالا با یک سوال تصویری مانند یک نقشه، یک چارت یا یک جدول مواجه خواهید شد که باید آن‌ها را طبق دستورالعمل سوال، پر کنید.

به یاد داشته باشید در این بخش پاسخ‌های خود را در برگه سوالات یادداشت کنید و در 7 دقیقه زمان که انتهای آزمون به شما داده می‌شود، پاسخ‌های خود به برگه پاسخ نامه منتقل کرده و غلط‌های املایی را در صورت وجود رفع کنید.

بخش سوم لیسنینگ

در این بخش، شما یک مکالمه 3 تا 4 دقیقه‌ای را خواهید شنید که در آن، افراد راجع به چیزهایی بحث می‌کنند که مربوط به درس‌های دانشگاهی است. گاهی ممکن است این افراد دانشجو بوده و در حال صحبت درباره یکی از تکالیف یا پروژه‌های دانشگاهی باشند.

همچنین ممکن است در این فایل صوتی، صدای دانشجویانی را بشنوید که در حال درخواست کمک و توصیه از یکی از اساتید هستند.

پرسش‌های این قسمت کاملا چالش‌برانگیز هستند. معمولا سوال‌های بخش سوم انواع مختلفی از سوالات مانند سوالات چند گزینه‌ای، سوال‌های متصل کردن قسمت‌های مختلف جمله، دیاگرام، جدول یا تکمیل جای خالی هستند.

دقت داشته باشید که زمان بخش سوم لیسنینگ بسیار کم است و مکالمات سریعا بین افراد اتفاق می‌افتد. بنابراین پاسخ‌های خود را همزمان با شنیدن فایل صوتی در برگه پاسخ نامه یادداشت کنید.

بهتر است بدانید این بخش نیز 10 سوال دارد و شما می‌توانید حداکثر امتیاز 10 را از آن کسب کنید.

بخش چهارم لیسنینگ

آخرین و چالش برانگیزترین بخش لیسنینگ، قسمت چهارم آن است که فایل صوتی آن حدود 5 دقیقه بوده و شامل یک سخنرانی آکادمیک کوتاه است.

در این بخش از آزمون بر خلاف بخش‌های دیگر هیچ وقفه‌ای در اواسط فایل صوتی ایجاد نمی‌شود. البته ممکن است خود سخنران در بعضی قسمت‌های سخنرانی چند بار مکث کند.

بهتر است بدانید رایج‌ترین نوع سوالی که در بخش چهارم لیسنینگ آورده می‌شود، سوالاتی هستند که در آن‌ها باید یادداشت‌ها را تکمیل کنید.

این سوالات باعث می‌شوند شما خودتان را به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی تصور کنید، چرا که اصلی‌ترین وظیفه دانشجوها یادداشت برداری حین تدریس است.

البته سوال‌های دیگری نیز ممکن است در بخش چهارم وجود داشته باشد مانند سوالات چند گزینه‌ای، تکمیل یک خلاصه، تکمیل جدول و سوالات کوتاه پاسخ.

بخش چهارم به‌طور کلی 10 سوال دارد که با پاسخ صحیح هر کدام از آن‌ها می‌توانید 1 نمره به دست آورید.

یکی از نکات مهم برای پاسخ به این بخش، خواندن سوالات آن قبل از شروع سخنرانی است. زیرا هیچ وقفه‌ای بین این سخنرانی وجود ندارد و شما باید تمام سوال‌ها را سریعا و همزمان با پخش فایل صوتی پاسخ دهید.

توصیه‌هایی برای عملکرد بهتر در لیسنینگ

اول از همه سعی کنید روز قبل از شروع آزمون به‌خوبی استراحت کنید و شب قبل از آن یک خواب کامل داشته باشید. روز آزمون زمانی که آزمون آغاز شد، در صورتی که چیزی نشنیدید فورا به یکی از مراقب‌ها اطلاع دهید.

سعی کنید به‌خوبی و با دقت به فایل‌های صوتی گوش دهید. زیرا هر کدام از آن‌ها فقط یک بار پخش می‌شود و در صورتی که حواستان وسط فایل صوتی پرت شود، ممکن است هیچ چیز دیگری از ادامه آن متوجه نشوید.

اگر با کلماتی برخورد کردید که معنی آن‌ها را نمی‌دانستید، نگران نشوید. سعی کنید به دقت با کلمات کلیدی فایل صوتی، معنی کلی فایل را درک کنید.

همزمان با گوش دادن به فایل صوتی، باید روی سوالی که قرار است پاسخ دهید تمرکز کنید و همچنین نگاهی هم به سوال بعدی بیندازید.

اگر جوابی را از دست دادید، سریعا از آن عبور کنید و به سوال بعدی بروید. هرگز به خاطر از دست دادن یک جواب استرس نگیرید. در غیر این صورت جواب‌های بعدی را نیز از دست می‌دهید.

علاوه بر این، شما می‌توانید بعد از پایان آزمون و در زمان اضافه‌ای که به شما می‌دهند، دوباره به آن سوال برگردید و راجع به آن فکر کنید.

سعی کنید همزمان با حرکت از یک سوال به سوال بعدی، صحبت‌های فردی را که از فایل صوتی می‌شنوید نیز دنبال کنید. سوالات به همان ترتیبی قرار داده شده‌اند که باید به آن‌ها پاسخ دهید.

در کنار مسائل بالا به ساختار سوالات توجه کنید. اگر یکی از سوالات فقط یک جواب 2 کلمه‌ای می‌خواهد، اطمینان حاصل کنید که فقط 2 کلمه برای آن می‌نویسید.

Ähnliche Beiträge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

دو + هفت =

فهرست